Jeżdżąc po drogach, często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak wiele elementów infrastruktury drogowej wpływa na nasze bezpieczeństwo. Jednym z najważniejszych są barierki ochronne. Ich rola jest nieoceniona, zwłaszcza w miejscach o podwyższonym ryzyku wypadków, takich jak zakręty, mosty czy pobocza. Aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo, produkcja i montaż barier drogowych podlegają ścisłym normom, a jedną z najważniejszych jest norma PN-EN 1317.
Co to jest norma PN-EN 1317?
Norma PN-EN 1317 to europejska norma zharmonizowana, która określa wymagania dotyczące badań zderzeniowych i metody badań, jakim powinno się poddawać systemy ograniczające drogę, w tym drogowe bariery ochronne. Innymi słowy, norma ta stanowi zbiór wytycznych, które gwarantują, że bariera drogowa spełnia określone standardy bezpieczeństwa i jest w stanie skutecznie chronić użytkowników drogi w przypadku wypadku.
Dlaczego norma PN-EN 1317 jest tak ważna?
- Standaryzacja: Norma zapewnia, że wszystkie bariery drogowe spełniają te same, wysokie wymagania dotyczące bezpieczeństwa.
- Bezpieczeństwo: Dzięki normie PN-EN 1317 można mieć pewność, że bariera ochronna skutecznie zmniejszy skutki wypadku, chroniąc zarówno kierowcę, jak i pasażerów pojazdu, a także innych uczestników ruchu drogowego.
- Kompatybilność: Norma umożliwia łatwe łączenie różnych systemów barier drogowych, co jest szczególnie ważne przy budowie długich odcinków dróg.
Klasyfikacja barier drogowych według normy PN-EN 1317
Bariery drogowe klasyfikuje się według normy PN-EN 1317 na podstawie następujących cech funkcjonalnych:
- poziom powstrzymywania: określa zdolność bariery do zatrzymania pojazdu na drodze,
- odkształcenie wyrażone szerokością pracującą: opisuje, jak bardzo bariera ulega deformacji podczas zderzenia,
- poziom intensywności zderzenia: określa energię, jaką może pochłonąć bariera bez utraty swojej funkcjonalności.
Z czego wykonane są barierki drogowe?
Barierki drogowe mogą być wykonane z różnych materiałów. Najczęściej stosowanym materiałem, charakteryzujący się wysoką wytrzymałością i trwałością jest stal. Można także używać betonu. Zastosowanie betonu pozwala na stworzenie masywnych i stabilnych barier. Produkuje się także lekkie i łatwe w montażu bariery plastikowe, które znajdują zastosowanie głównie na drogach o mniejszym natężeniu ruchu.